Lokalt påvirkningsarbeid

Mediearbeid

En viktig del av det å drive politisk påvirkningsarbeid er å få ut budskapet til politikere og andre interessenter. Vi må si noe om hva som er kan bli bedre og hvorfor. Derfor oppfordres alle fylkesforeninger til å være aktive, både i lokalpressa med leserinnlegg og kronikker, men ikke minst på sosiale medier.

Barnevernstjenestene i kommunene skal aktivt forholde seg til pressen, slik at man kan bruke lokalpresse for å få belyst saker. Les mer om det her.

Kronikker og leserinnlegg trenger ikke være lange for å komme på trykk, men at den omtaler en sak som er interessant for allmennheten. Det er vanlig å skrive med fallende viktighet, slik at leseren med en gang forstår hva kronikken eller leserinnlegget handler om og får med seg det viktigste poenget.

Kronikk fosterhjemskrise i kommunene

Snakkepunkter intervju media

Det er viktig å være til stede på sosiale medier. Mye av den offentlige debatten foregår der. Her er noen tips til hvordan du bedre når ut med din fylkesforeningside på Facebook:

  • Prøv å legge ut saker mer eller mindre regelmessig, men sakene som legges ut burde ha offentlig interesse. Dersom du ikke har egne saker å legge ut kan du dele et av innleggene som Norsk Fosterhjemsforening sentralt har delt den siste uka.
  • Vær ambisiøs men realistisk når du setter en målsetting for antall innlegg. Et innlegg i uka er nok.
  • Du kan f.eks be om innspill fra medlemmer før styremøter via FB
  • Del bilder av aktiviteter/møter, med hyggelige tekster som viser at dere står på og jobber for medlemmene. (Husk også å dele screenshot av digitale møter, der alle har sagt ja til å være med på fb)

Norsk Fosterhjemsforening har retningslinjer for sosiale medier i Norsk Fosterhjemsforening. Du finner dem her.