Statsbudsjettet 2025: En revolusjon for fosterhjem

Regjeringen setter av 114 millioner kroner til fosterhjemsløft, og frikjøpte fosterforeldre opparbeider tjenestepensjon fra 1. juli 2025.

Budsjettlekasjen ble delt på TV2-nyhetene, med fosterfar og medlem Kjell Kirkeng og vår generalsekretær Tone Granaas.

Tekst og foto: Ingunn Larsen

Arbeidsminister Tonje Brenna (Ap) og barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp) troppet opp i lokalene til Norsk Fosterhjemsforening for å dele de gode nyhetene med generalsekretær Tone Granaas i Norsk Fosterhjemsforening i september – en uke før Statsbudsjettet presenteres. Til stede var også fosterfar til fire, Kjell Kirkeng og flere journalister.
– Dette fosterhjemsløftet betyr enormt mye for rekrutteringen av fosterhjem, sa Kjell.

-Flere vil bli fosterforeldre
Kjell har vært fosterfar gjennom 20 år, men har vært forsiktig med å anbefale det til andre, blant annet fordi man som frikjøpt fosterforelder ikke får tjenestepensjon.
– Det har gjort at de ikke vil bli fosterforeldre. Nå flytter Regjeringen fosterhjemsomsorgen fra 50-tallet til 2024, sier Kjell som kaller budsjettnyheten en liten revolusjon.

Grepene er etterlengtet
– Dette er et viktig bidrag til å løse fosterhjemskrisa med 250 barn som venter på et trygt hjem, og alle barna som må gå gjennom flere flyttinger. Vi trenger mer stabilitet, vi trenger flere fosterhjem. Dette et stort, stort steg i riktig retning, sa generalsekretær Tone Granaas.

Ministeren lytter til oss
– Feltet har vært underutviklet i så mange år, men endelig så har vi en statsråd, Kjersti Toppe, som lytter til brukerne og forstår hva som må gjøres, sier Granaas.
Toppe er klar på at hun setter pris på ekspertisen og tydelige råd fra Norsk Fosterhjemsforening. Hun takker medlemmene som bidrar til Fosterhjemsundersøkelsen. Den gir henne tall og fakta hun trenger for å fatte gode avgjørelser.

Arbeidsminister Brenna ønsker å gi en håndsrekning til fosterforeldre, og håper grepene vil gi bedre økonomisk trygghet til de som vurderer å bli fosterforeldre.
– Det tror jeg også gjør noe med evnen til å stå i det over tid, sier hun.

– Vi gleder oss over at vårt politiske påvirkningsarbeid bærer frukter, sier Granaas.

Budsjettlekkasjen:

• 64 millioner kroner til å kompensere kommunene for at fosterforeldre vil få rett til tjenestepensjon
  • 50 millioner til økt kvalitet i fosterhjemstilbudet, gjennom blant annet å styrke støtten til kommunene så de kan gi god oppfølging
  • Selve lovendringen kommer til neste år, men pengene er allerede i budsjettet for 2025. Dermed kan alle kommunene kompensere fosterforeldre for manglende tjenestepensjon allerede fra juli 2025