Isabel Raad er ny ambassadør for Norsk Fosterhjemsforening

Generalsekretær Tone Granaas takker vår nye ambassadør Isabel Raad for stort engasjement for fosterhjemssaken. (Foto: Marcel Leliënhof).

-Jeg var selv fosterbarn, og vet av erfaring at fosterhjem kan redde livet til barn som har det tøft hjemme. Jeg vokste opp i et voldelig hjem. Fosterhjemmet som jeg ble plassert i som 11-åring, ble min redning, sier Isabel Raad som er en av Norges største influensere.

-Jeg var en usikker og redd liten jente, men fosterforeldrene gjorde meg trygge og hjalp med å bygge meg opp til den personen jeg er nå. Nå ønsker jeg å gi tilbake! Jeg vil bruke stemmen min og plattformen min til å vise viktigheten av gode fosterhjem slik at flere vil åpne dørene for barna som trenger det mest, sier Isabel Raad.

Isabel deler ekte følelser på Snapchat.

Over 200 barn står i kø for et trygt hjem
Vi har en fosterhjemskrise hvor mellom 200 – 300 sårbare barn står i kø og venter på et trygt hjem. Mange av Isabel Raads hundre tusener av følgere har sett henne gråte i bekymring for at ikke flere åpner dørene og hjertene til disse barna.

-Jeg ønsker å bidra med synlighet for saken slik at fosterhjemskrisen blir løst. I Norsk Fosterhjemsforening får medlemmene nettverk, hjelp og den tryggheten de trenger for å være et godt og stabilt fosterhjem. Derfor ble jeg så glad da Norsk Fosterhjemsforening tok kontakt og ba om samarbeid, sier den nye ambassadøren som ønsker å bruke sine vonde barndomserfaringer til noe positivt.

Skaper forståelse rundt stigma
Generalsekretær Tone Granaas i Norsk Fosterhjemsforening, er svært glad for å ha influenseren med på laget for å synliggjøre saken i nye kanaler og på nye måter.

-Norsk Fosterhjemsforening har fått mange tilbakemeldinger fra medlemmer om at hun traff med sine budskap om hvor viktig fosterhjemmet var for henne, og mange har gitt oss konkrete oppfordringer om å samarbeide med Raad. Bøkene hun har skrevet om oppveksten sin, rører mange. Isabel sin livshistorie viser at til tross for en vond oppvekst, har hun funnet sine ressurser og får til det hun vil. Isabels åpenhet skaper forståelse rundt et stigma og stort samfunnsproblem som flere trenger kunnskap om, sier generalsekretær Tone Granaas.

Et hjertelig møte mellom generalsekretær og fostermor Tone og vår nye ambassadør.

Isabel gir håp
Hun er glad for at Isabel har et godt forhold til sin mor i dag, og er opptatt av gode samvær og samarbeid også med biologiske foreldre når dette er til barnets beste.
-Isabel gir håp og styrke både til små og store, sier Tone Granaas som takker Isabel for å stille opp gratis som ambassadør og jobber gratis for å synliggjøre fosterhjemmenes betydning.

11 år da hun oppsøkte barnevernet
-Hvis jeg kunne velge, ville jeg blitt plassert i fosterhjem den dagen jeg ble født. Det høres kanskje rart ut, men oppveksten min unner jeg virkelig ingen. Det var et helvete med frykt og vold fra min far. Da jeg var 11 år, var begeret så til de grader overfylt at jeg satte meg på trappa utenfor hos barnevernet, for å be om et nytt sted å bo. Da jeg kom til fosterhjemmet, var jeg så redd for å gjøre feil, for jeg vant til at det resulterte i slag. Fostermor Seri sa jeg ikke trengte å være redd. At jeg ikke skulle få straff. At det er lov å gjøre feil. Hun gjorde meg trygg, forteller Isabel. Hun minnes at hun elsket de hyggelige familiemiddagene i fosterhjemmet. At hun var den første som satte seg og den siste som gikk, fordi hun elsket den koselige familiedynamikken rundt middagsbordet. Det var nytt for henne.

Møtte barna
Isabel møtte Norsk Fosterhjemsforening forrige uke og vi utarbeider nå en plan for hva den nye ambassadøren skal jobbe med. Det aller første vi skal samarbeide om er en digital kampanje for å få flere fosterhjem og medlemmer til foreningen.

-Det er dette livet handler om. Det å kunne hjelpe andre. Det finnes ingenting mer betydningsfullt enn nettopp det, sier Raad som får heiarop fra både fosterbarn, fosterforeldre, fagfolk i barnevernstjenesten og andre for sitt nye samfunnsoppdrag på sin Snapchat-plattform. Nå slutter også politikere og ministere seg til!

Invitasjon fra Stortinget
Det nye ambassadøroppdraget til Isabel Raad er allerede en snakkis. Hun har fått invitasjon fra Stortinget og barne- og familieminister Kjersti Toppe allerede. Toppe har det overordnede ansvaret for barnevern og fosterhjem i Norge. Ambassadør Raad gleder seg til møtet på Stortinget, og skal diskutere rekruttering av fosterhjem og ettervern med statsråden.

Isabel Raad, bror Rami og fylkesleder Carla Aaser. Foto: Ingunn Larsen.

Fostermor og fostersønn applauderer
Fostermor Carla Aaser og hennes fostersønn på 12 år er medlemmer i Norsk Fosterhjemsforening. De møtte Isabel Raad da hun var på besøk hos foreningen.

-Jeg er utrolig takknemlig for at Isabel oppfordrer flere til å bli fosterforeldre. Det er ekstra positivt at hun gjør dette gjennom en forening som hjelper og beskytter hele fosterfamilien. Hun er virkelig et godt forbilde for barn og unge som vokser opp i fosterhjem. Jeg har selv innvandrerbakgrunn, og det er inspirerende og se at Isabel som kommer fra Irak, nå er en rollemodell til tross for oddsene hun hadde med den tøffe starten på livet. Vi som er flerkulturelle fosterhjem trenger forbilder som Isabel, forteller fostermor Carla Aaser som også er fylkesleder i Norsk Fosterhjemsforening Oslo. Hun er en av våre mange engasjerte og dyktige frivillige tillitsvalgte.

Meld deg inn!

Meld deg inn i Norsk Fosterhjemsforening og få hjelp og trygghet i hverdagen for å bli et godt og solid fosterhjem, avslutter vår nye ambassadør, Isabel Raad.

Les om våre medlemsfordeler her.