Hva skjer i Norsk Fosterhjemsforening

Nytt om fag- og interessepolitikk

  • Statsbudsjettarbeid. Forberedelser til og gjennomføringen av statsbudsjetthøringer i to komiteer: Familie- og kultur og arbeid- og sosial komiteen
  • Møter med politikere i familie- og kulturkomiteen om fosterhjemsmeldingen og nye lovforslag fortsetter. Siden sist har vi møtt Frp og har planlagte møter med SP og Ap
  • Rogalandssaken – hvor en jente på 11 etter 10 år i fosterhjem ble tilbakeført mot sin vilje og nemnda vedtok tilbakeføring mot juridisk dommers stemme og kommunen trakk anken så domstolen ikke fikk over prøvet saken. Vi følger utvikling i saken. Saken er et stort rettsikkerhetshull i fosterhjemssystemet. Vi har sendt innsynsbegjæring til statsforvalter i Rogaland, for å avklare årsak til at kommunen trakk anken slik at tilbakeføringsvedtaket ikke ble overprøvet, Vi forbereder dialog med nytt barneombud om saken, og minister Toppe
  • Møte i departementsnedsatte Nasjonalt Barnevernsforum, spesielt fokus på rett til vern av familielivet i fosterfamilien
  • Gjennomført møte i ekspertgruppe for valg av fosterhjem og ekspertgruppe for gjennomføring av samvær
  • Gjennomført Brukerrådsmøte i BufDir

 Nytt om organisasjon og utvikling

  • Fylkesforeningene deler mer på Tillitsvalgtgruppa på Facebook – det er så bra og gledelig. Det gjøres utrolig mye godt og flott arbeid ute i fylkene som gir gode resultater, og er god medlemspleie. Delingen inspirerer og skaper god helhetlig lagånd i alle ledd
  • Styresamling og ledersamling forberedes, eksterne hyres inn i gjennomføring av begge samlingene

  Nytt om kommunikasjon, synlighet og marked

  • Evalueringene etter Fosterhjemskonferansen er gode, og vi er fornøyde med gjennomføringen. Vi ser på forbedringspunkter når vi går i gang med å planlegge Fosterhjemskonferansen 2025, 15. -16. september
  • Stort medierigg i samarbeid med Barne- og familiedepartementet, medlem og generalsekretær i forbindelse med planlagt lekkasje fra Statsbudsjettet i september. Resulterte i oppslag på TV2 nyheter + nett, Aftenposten, Dagbladet og en rekke andre aviser. Barne- og familieminister Toppe og arbeidsminister Brenna stilte opp sammen med oss. Svært god profilering. Dette er tredje gang vi samarbeider med departementet om politiske utspill i media. Fungerer svært godt.
  • Fosterhjemskontakt 3 er i trykken. Diverse temaer om politiske gjennomslag, flerkulturelle fosterhjem, ny ambassadør med mer.

Økonomi og administrasjon

  • Igangsatt arbeidet med Budsjett 2025, basert på rammebudsjett og erfaringer fra regnskap 2023 og 2024. Blir styresak før jul
  • Det er et positivt resultat også i september, driftsresultatet er på kr.1.645.118 mot budsjett kr. 178.194
  • Det vil i årets siste måneder komme forventede kostnader fra Menon Economics fra bistand med Fosterhjemsundersøkelsen og Ettervern rapporten, samt uforutsette kostnader på annen ekstern bistand i forbindelse med varslingssaker

Hjelpetilbudene til våre medlemmer

Oversikt over hjelpetilbudene til våre medlemmer

Som tillitsvalgte er dere våre fremste ambassadører for å gi god informasjon om våre hjelpetilbud. I tillegg til det lokale tilbudet, har vi en rekke verktøy som er tilgjengelig for våre medlemmer:

  1. Vi oppfordrer medlemmene våre til først å bruke nettsidene. Under Spørsmål og svar ligger det mange svar på generelle spørsmål og kan også være grunnlag for en bedre samtale med rådgivningstjenesten.
  2. Om medlemmene trenger noen å snakke med, kan de ta kontakt med våre likepersoner. Likepersonene er ikke fagfolk, men er et tilbud til de som trenger støtte og at noen lytter til dem og det de går igjennom.
  3. For de som står fast i en konkret problemstilling kan ta kontakt med rådgivningstjenesten, som er bemannet av en jurist med kunnskap om rettigheter for fosterforeldre og barn i fosterhjem, beredskaps- og besøkshjem.
  4. For de som har behov for advokatbistand, kan dere referere til våre samarbeidsadvokater. Alle våre medlemmer får 20% rabatt på advokatenes timepris, samt en kort avklaringsamtale om problemet er hensiktsmessig for advokathjelp.
  5. For alle andre henvendelser, ta kontakt med vårt sentralbord på telefon 23 31 54 00 og post@fosterhjemsforening.no.

Tips til forberedelser til årsmøter

Forberedelser til årsmøtene

De fleste er nå i gang med forberedelser til årsmøtene. I henhold til vedtektene skal alle fylkesforeninger ha gjennomført årsmøtet innen utgangen av februar neste år. For dere som arrangerer årsmøte for første gang, er det lurt å ta en titt på fristene for innkalling og sakspapirer.

Valgkomiteen fra høyre, Monica Holst, Monica Sjursen og Tom Ophus.

Den nasjonale valgkomiteen, som er valgt av Landsmøtet, har noen tips til fylkesstyrene og arbeidet valgkomiteene nå skal ta fatt på:

  • Styret sender valgkomiteen en oversikt over hvem som er på valg på kommende årsmøte. Legg ved protokoll for fjorårets årsmøte vedlegges, og liste over hele styret med tlf.nr. slik at alle kan kontaktes.
  • Valgkomiteen bør høre om styret/arrangementsansvarlige har lagt merke til/kjenner engasjerte personer som kan være aktuelle for verv i foreningen.
  • Send også ut informasjon til medlemmene om valg og med oppfordring til å nominere kandidater.
  • Valgkomiteen inviteres inn på et styremøte om lag 2 mnd i forkant av årsmøtet, for å ta en prat om styrets behov/kompetansebehov m.m.

På nettsidene for tillitsvalgte finnes det flere ressurser som kan være til hjelp i forberedelsene.

  1. Oppdatert mal for regnskap. Har dere spørsmål om malen eller trenger råd for å sette det opp, ta kontakt med regnskapsansvarlig på regnskap@fosterhjemsforening.no.
  2. Mal for aktivitetsplan, med utgangspunkt i handlingsplanen som er vedtatt av landsmøtet.
  3. Mal for protokoll fra årsmøtet.

Lurer dere på noe er det bare å ta kontakt med oss i sekretariatet på telefon 23 31 54 00 eller post@fosterhjemsforening.no.

Årets siste vervekonkurranse – kr 100 for medlemskap ut året

Fosterhjem, beredskapshjem og besøkshjem kan være medlemmer hos oss. Vet du om noen som burde bli medlem? Verv dem, og bli med i trekningen av Universal gavekort på 1 000 kroner.

Delta på årets siste vervekonkurranse, og verv et nytt medlem til foreningen vår. Norsk Fosterhjemsforening trenger flere medlemmer for å få større politisk slagkraft når vi kjemper for medlemmenes rettigheter. Sammen er vi sterkere!

Kampanjepris
Spar penger! De som melder seg inn nå betaler kun kroner 100 kroner ut året, for et vanlige medlemskap. Les mer om det her.

Får støtte til å stå i oppdraget i vår forening
250 barn står i kø for å få et trygt hjem. 65 % av fosterforeldre opplever at systemet rundt barna er for tungt, og vil ikke anbefale oppdraget til andre. De fosterforeldrene som er medlem i Norsk Fosterhjemsforening, får støtte, verktøy og hjelp i hverdagen slik at de kan stå lenger og stødigere i oppdraget.

Våre beste vervetips
Når du skal verve nye medlemmer, så er det lurt å fokusere på at man støtter en god sak samtidig som man får nyttige medlemsfordeler. Både voksne og barn i fosterfamilier får mye ut av medlemskapet i foreningen. Mange setter ekstra stor pris på det lokale nettverket og samlingene hvor de møter andre i samme situasjon som dem selv. Rådgivningstelefonen er også en svært populær medlemsfordel.


Noen av våre medlemsfordeler

  • Gratis rådgivningstelefon betjent av fagperson innen barnevern
  • Lokalt nettverk i din egen fylkesforening
  • Fysiske samlinger for familier, voksne, barn og for ungdom
  • Likepersoner (erfarne fosterforeldre som du kan ringe når du har en utfordring)
  • Advokatbistand
  • Medlemsblad og nyhetsbrev
  • Gratis deltakelse på den årlige Fosterhjemskonferansen
  • Rabatt og økonomiske fordeler på kurs/konferanser
  • Vi kjemper og får flere gjennomslag for tryggere rammer, og rettssikkerhet for barn og voksne i fosterhjem

Les mer om våre medlemsfordeler her.

Meld deg inn her!
Husk å oppgi navnet til den som verver det nye medlemmet for å registrere deg som en mulig vinner av vervekonkurransen som varer fram til 31. desember.

Utvalg i Norsk Fosterhjemsforening

Avtroppende vedtektsutvalg

Vedtektsutvalget har jobbet på oppdrag fra hovedstyret og har lagt fram viktige endringsforslag for hovedstyret, og mange av forslagene fra hovedstyret har landsmøtet vedtatt.

Etter solid innsats, takker nå hovedstyret av vedtektsutvalget. Avtroppende utvalgsmedlemmer er Mette Westergren (Kontrollkomiteen), Anders Wengen (daværende styremedlem i Viken), Stig Christophersen (hovedstyret) og Heidi Knardal (fylkesleder Møre og Romsdal). Helle Christensen (daværende hovedstyremedlem) satt også i vedtektsutvalget, og ble takket av da hun trådte ut av hovedstyret tidligere i år. Hovedstyret retter en stor takk for innsatsen og engasjementet til det avtroppende utvalget.

Om utvalg i Norsk Fosterhjemsforening

Hovedstyret kan etter behov opprette utvalg. Dette gjøres når det er ønskelig å løfte viktige satsningsområder eller få gjort oppgaver som krever bred innsats, på tvers i organisasjonen. Hovedstyret er ansvarlig for opprettelse, oppfølging og avslutning av utvalg. Det er for tiden ett Ungdomsutvalg i Norsk Fosterhjemsforening.

Hovedstyret vurderer at det på nyåret nedsettes et nytt vedteksutvalg, som skal jobbe fram mot landsmøtet i 2025. Har du forslag til kandidater, kan du sende forslagene til styreleder@fosterhjemsforening.no.

Du kan lese mer om hvordan et utvalg opprettes og følges opp her.

Hva skjer i Norsk Fosterhjemsforening

Nytt om fag- og interessepolitikk

  • Arendalsuka ble en suksess! Vi gjennomførte to politiske møter, lanserte ny ettervernsrapport, fikk stort medieoppslag i NRK Sørlandet i samarbeid med fylkesleder i Agder

    Vi lanserte ettervernsrapport på Arendalsuka

  • Vi har sendt innspill til partiprogrammer til alle politiske partier, samt ut til fylkesforeningene
  • Vi jobber med en presentasjon om Fosterhjemsundersøkelsen 2024 som alle fylkeslag kan bruke i møte med barneverntjenester, politikere og fagfeltet
  • Fosterhjemskonferansen ble en suksess! Rekordstor påmelding med over 350 deltakere, og gledelig at så mange medlemmer bruker den gode medlemsfordelen med gratis digital deltakelse.
  • Oppdatering av hjemmeside og utbygging av spørsmål og svar seksjonen, med blant annet tema adopsjon
  • Ny fosterhjemsavtale: Departementet har utarbeidet ny mal for den kommunale fosterhjemsavtalen. Foreningen har bidratt med en rekke innspill siste året. Endelig avtale er akkurat mottatt. Slik det ser ut er det en bedre praktisk innrettet avtale, men ingen endringer for øvrig som bedrer rettsikkerheten eller forutsigbarheten. Foreningens sjekkliste blir fremdeles et viktig verktøy fremover FØR inngåelse av et fosterhjemsoppdrag
  • Vi jobber med en prosjektsøknad om en nasjonal ettervernskonferanse og håper vi får med oss flere relevante aktører på en slik satsning

 Nytt om organisasjon og utvikling

  • Høsten byr på ledersamling og vi ser også på muligheten til å få til en digitalt treff med påfyll for Likepersoner i november.
  • Brukermedvirkerprosjektet med nettkurset skal levere ferdig produkter i løpet av november. Dette vil bli et viktig og komplisert implementeringsprosjekt fremover, internt og eksternt ut mot barneverntjenestene.

  

Nytt om kommunikasjon, synlighet og marked

  • Vi har jobbet med å utvikle ny webside den siste tiden, og antar å lansere den omkring 1. november
  • Nytt samarbeid med utnevnelse av ambassadør Isabel Raad ble lansert etter eksklusivt innsalg til VG, og vi fikk positivt oppslag både på VG nett og VG print.

    Isabel Raad er ny og stolt ambassadør

  • Vi har utviklet designmanual og maler for annonser, roll ups, power points og lignende til bruk både sentralt og lokalt. Dette vil være gode hjelpemidler for oss alle
  • Vi har satt ny rekord med antall presseoppslag den siste tiden. Både eksklusive innsalg og pressemelding har gitt gode resultater
  • Vi har hentet inn adresser til ansatte i barnevernet, samt utvikle markedskampanje rettet mot aktører innen offentlig, privat og ideell barnevernstjeneste. Dette arbeidet sluttføres i høst og her vil det også utvikles en «verveoppskrift» for fylkeslag opp mot denne målgruppen
  • I juni gjennomførte vi tidenes 3. utlysning for Kajafondet. Vi fikk inn 103 søknader, hvor 19 søkere fikk innvilget søknaden. Siden oppstarten har 68 barn og ungdom i fosterhjem og under ettervern fått støtte fra Kajafondet, til en samles sum på kr. 1 216 740.
  • Vi opplever en jevn medlemsøkning, med over 100 nye medlemmer over sommeren. Fremover vil det både bli viktig å rekruttere nye medlemmer, men også sentralt i dette arbeidet er å synliggjøre verdien av å være medlem til nåværende medlemmer slik at de blir med oss videre.

Økonomi og administrasjon

Vi ligger godt an i forhold til budsjett i perioden, med et driftsresultat på kr 2 170 655,00, mot et budsjettert overskudd i perioden på kr 309 154. Overskuddet skyldes bl.a. periodiseringer av kjente kostnader som vil komme i løpet av høsten, sykepengerefusjon, foreløpig inntekt Fosterhjemskonferansen (her vil det også komme utgifter som ikke er tatt inn) og ekstra driftsinntekter BufDir. Se egen sak om regnskap og balanse.

  • Verneombud og GS har hatt møte, og informasjon er gitt til ansatte om rolle og rutiner fremover i arbeidet med HMS.
  • Personalsamling til høsten er avtalt med ansatte, vi ser på handlingsplaner, budsjett, arbeidsmiljø og arbeidsprosesser fremover.
  • Vi ser på løsning for ekstern IT-support. I dag er vi selvhjulpne, og det er en risikofaktor i driften hvis vi ikke har mulighet til bistand.

Statsbudsjettet 2025: En revolusjon for fosterhjem

FosterhjemsFORUM 2024 i Larvik

Nytenking for å løse fosterhjemskrisa

Norges fremste eksperter ga deltakerrekord