Norsk Fosterhjemsforening på Arendalsuka

– Det har vært innholdsrikt og spennende å delta på Arendalsuka. I år har vi satt søkelyset på ettervern og flerkulturelle fosterhjem. Dette er to viktige temaer hvor vi trenger ny politikk for å styrke barn, unge og fosterhjemmene, sier generalsekretær Tone Granaas.

Gro Sannes Nordby fra KS, Tone Granaas fra Norsk Fosterhjemsforening og Simen Pedersen fra Menon Economics lanserte rapport om ettervern på Arendalsuka.

Arendalsuka har kommet til veis ende for i år. Generalsekretær i Norsk Fosterhjemsforening er svært fornøyd med årets innsats.

Flerkulturelle fosterhjem

Mange fulgte med på den spennende debatten om flerkulturelle fosterhjem.

I år har vi vært med på å arrangere to møter under Arendalsuka. Sammen med Memox løftet vi temaet om hvordan vi kan rekruttere flerkulturelle fosterhjem. Og hvordan stat, kommune og fagmiljøer kan samarbeide om flerkulturelle fosterhjem.

– 40 % av barna som plasseres av barnevernet er flerkulturelle, sa Fatemeh Hesni i Memox. Hun presentere en rekke praktiske tips for fosterforeldre i hverdagen.

– Det trengs endringer på systemnivå på dette feltet. Og fosterhjem må få tettere oppfølging fra start, krevde Tone Landsnes Granaas i Norsk Fosterhjemsforening.

Med i debatten var også Bufetat, Fosterhjemstjenesten region Øst og Lillestrøm kommune. Debatten ble ledet av Jasmin Rachou i Landsforeningen for barnevernsbarn. Vi takker Memox som var initiativtager til debatten.

Ettervern er en investering

1 krone investert i ettervern blant barnevernsbarn, gir 5 kroner tilbake til samfunnet. Det viser ny samfunnsøkonomisk rapport om verdien av ettervern initiert av KS og Norsk Fosterhjemsforening, utført av Menon Economics.

Konsentrerte deltakere under lansering av ettervernsrapport.

– Unge må få den emosjonelle støtten og oppfølgningen de har krav på. Og kommunene må skreddersy ettervernet til den enkeltes behov, sier Tone Landsnes Granaas.

Rapporten viser at godt ettervern hindrer utenforskap. Derfor mener vi at kommunene må få insentiver til å tilby flere unge gode ettervernstiltak. Det er en god investering for unge og for resten av samfunnet.

I debatten deltok Barne- og familieminister Kjersti Toppe, Stortingsrepresentant for Høyre Tage Pettersen, styreleder i KS Gunn Marit Helgesen og Shimron Mohd fra Landsforeningen for barnevernsbarn.

Les intervju med vår generalsekretær Tone Granaas og KS-leder Gunn Marit Helgesen om denne rykende ferske rapporten: Ny rapport: Ettervern i barnevernet er svært lønnsomt (kommunal-rapport.no)

Vi trenger flere fosterhjem!

Vår fylkesleder i Norsk Fosterhjemsforening Agder, Carina Gauslå, ble intervjuet av NRK under Arendalsuka. Hun har vokst opp i fosterhjem og på institusjon. Det motiverte henne til å bli fostermor.

Carina Gauslaa, fylkesleder i Agder.

Sammen med generalsekretær Tone Granaas satte de fosterhjemskrisa på dagsorden i Arendal i dag.

– Bli fostermor du også! Du får masse kjærlighet tilbake, sier Carina til NRK

Følg med på Facebook for å se når saken publiseres.

Vi gleder oss til neste års Arendalsuke! Har du tips og ønsker til Arendalsuka, så send epost til politisk rådgiver elisabeth@fosterhjemsforening.no

Barne- og familieminister Kjersti Toppe lytter når hun møter Norsk Fosterhjemsforening.