Norges fremste eksperter ga deltakerrekord

Nytt Barneombud, minister Toppe, stortingspolitikere og Norges mest anerkjente fosterhjemsekserter ga fullsatt sal et kraftig kompetanseløft på årets Fosterhjemskonferanse.

-Hva må være til stede for at barna skal oppleve samvær som godt og trygt? spurte møteleder Inga Marte Thorkildsen (Stine Sofies Stiftelse) deltakerne i dialogsamtalen om samvær og gjenforening.

Tekst og foto: Ingunn Larsen og Elisabeth Garlie Udjus

Barne- og familieminister Kjersti Toppe, nytt Barneombud Mina Gerhardsen og vår generalsekretær Tone Granaas åpnet årets konferanse.

– Jeg kan ikke understreke nok hvor takknemlig jeg er for dere som påtar dere det viktige samfunnsoppdraget med å være fosterhjem, sa barne- og familieminister Kjersti Toppe da hun åpnet ballet.
Hun redegjorde for Regjeringens nye lovforslag for fosterhjem og hvordan dette vil påvirke fosterforeldre og ansatte i fosterhjemstjenesten.

Økte fosterhjemskunnskapen til deltakerne
Andre høydepunkt var de anerkjente professorene Marit Skivenes og Kirsten Sandberg som leverte topp klasse fosterhjemslærdom. Generalsekretær Tone Granas i Norsk Fosterhjemsforening presenterte de viktigste funnene fra Fosterhjemsundersøkelsen 2024 for over 350 deltakere på konferansen.

Populært nytt Barneombud
– Det er bekymringsverdig at det er stadig færre bekymringsmeldinger, uten at vi har grunn til å tro at det er noen forbedringer i antall barn som bor i utrygge hjem. Jeg er bekymret for hva disse tallene betyr for hvilken oppfølgning sårbare barn får. Åtte av ti barnevernsledere sier det er høyere terskel for å flytte barna fra foreldrene nå enn før. I Norge har vi en tanke om at gjenforening alltid skal være målet. Men på et tidspunkt må man se om man skal gi opp det målet. I Sverige varer dette målet i to år, før man bestemmer seg for om målet skal gis opp eller ikke., sa det nye Barneombudet, Mina Gerhardsen, som mener at barna trenger partsrettigheter fra de fyller 12 år.

Heidi utfordret politikerne

Stortingspolitikere debatterte hvorvidt Regjeringens fosterhjemsmelding og nye lovforslag er nok for å løse fosterhjemskrisen. Heidi Åsheim fra Ungdomsutvalget til Norsk Fosterhjemsforening utfordret politikerne til å gi fosterforeldre bedre rammevilkår og bedre tilpasset ettervern.
-Vi har ikke råd til å svikte de sårbare barna, sa Heidi Åsheim i sin appell.

Sett av datoen!
Hold av 15. og 16. september neste år! Da arrangeres Fosterhjemskonferansen 2025 – Norges viktigste møteplass for kompetanseheving og nettverksbygging innen fosterhjemsomsorg.