Vil du klage på barnevernets vedtak?

Norsk Fosterhjemsforening har vunnet fram med retten til å klage på avgjørelser om økonomiske ytelser og tiltak til fosterhjem.

Avgjørelser som barneverntjenesten treffer angående økonomiske ytelser og oppfølgingstiltak til fosterhjemmet, reguleres av forvaltningsloven og anses som offentlige enkeltvedtak. Fosterforeldre har fått klagerett på avgjørelsene til statsforvalter. Barneverntjenestens avgjørelser må innfri lovens krav til saksforberedelse og krav til vedtaket jamfør regler om klage og omgjøring av vedtak. De nye reglene er derfor av stor betydning for rettsikkerhet til barn i fosterhjem og fosterhjemmet.

Hvilke avgjørelser/sakstyper anses som enkeltvedtak det er klagerett på?

Alle avgjørelser som barneverntjenesten tar om økonomisk godtgjøring til fosterforeldre og oppfølging av fosterhjemmet, inkludert alle avgjørelser som gjelder frikjøp. Veiledning og avlastning er enkeltvedtak.

Hva er viktige regelverk for godtgjøring og krav til oppfølging?

  • Bufdir sine faglige anbefalinger om standardiserte økonomiske rammebetingelser
  • KS sine veiledende satser for godtgjøring av fosterhjem
  • Bufdir ssine faglige anbefalinger for frikjøp
  • Bufdir sin veileder om barnevernstjenestens oppfølging av barn i fosterhjem, som har viktig informasjon om oppfølging og tiltak til fosterhjemmet. Du finner disse på Bufdir.no, eller søk de opp via Google.

Tips: Hvordan klage på vedtak

Dersom du mener at barnevernet skal dekke noe med hensyn til økonomi eller behov for ulike støtte og oppfølgingstiltak, så ta kontakt med barnevernstjenesten. De vurderer om det er grunnlag for kravet, og det skal foreligge en skriftlig avgjørelse. Er du uenig, kan du klage. Ofte kan det være nyttig at du fremmer en skriftlig søknad til barneverntjenesten om ytelsen du ber om, før vedtak treffes.

Her finner du klagemaler utarbeidet av Norsk Fosterhjemsforening til våre medlemmer

Eksempel på saksgang i et klageforløp

  1. Søknad: Fosterhjemmet fremsetter en skriftlig begrunnet søknad til barneverntjenesten.  Vedlegg dokumentasjon dersom du har det. Angi betydning for barn og fosterhjem at søknad innvilges.
  2. Søknad behandles Barnevernstjenesten behandler søknaden din. De må ha tilstrekkelig informasjon slik at saken er godt nok opplyst om behovet til barnet/ fosterhjemmet. Barneverntjenestens avgjørelse av søknaden din skal være skriftlig, og begrunnet og treffes som et enkeltvedtak.
  3. Søknaden innvilges: Dersom søknaden innvilges, er saken avsluttet.  
  4. Søknaden avslås: Dersom søknaden din avslås, helt eller delvis, har du rett til å klage på vedtaket. Barneverntjenesten skal informere deg om klageadgangen. Du har nå en frist på 3 uker fra du mottar vedtaket til å sende inn en skriftlig klage. Det er viktig å overholde klagefristen.
  5. Du ønsker å klage på vedtaket: Send en skriftlig klage til barnevernstjenesten, med kopi til statsforvalter. Forklar hvorfor du klager på vedtaket og hvilke deler av vedtaket du er uenig i. Beskriv feil eller mangler i vedtaket. Du har rett til å bli bistått av advokat i klagesaken. Dersom du får medhold i klagesaken har du som hovedregel rett til å få dekket vesentlige kostnader som har vært nødvendig for å få endret vedtaket, f,eks advokatutgifter.  
  6. Klagebehandling: Barneverntjenesten skal vurdere klagen din. De kan endre vedtaket sitt og gi klagen medhold. Om vedtaket opprettholdes, forbereder de klagesaken og oversender til statsforvalter. Du har som hovedregel rett til innsyn i sakens dokumenter gjennom hele klagebehandlingen.
  7.  Statsforvalter mottar klagesaken. Dersom den kun er mottatt i kopi fra fosterforelderen og ikke oversendt fra barnevernstjenesten, vil statsforvalter sende saken til barneverntjenesten for at de skal behandle saken iht pkt 6 ovenfor. Som klageinstans kan statsforvalter treffe nytt vedtak i saken, eller oppheve vedtaket og be barneverntjeneste treffe nytt vedtak.

Få hjelp fra Norsk Fosterhjemsforening

Er du medlem i Norsk Fosterhjemsforening, kan du ringe vår faglige rådgiver på vår Nasjonale Rådgivningstelefonen helt gratis. Som medlem finner du også gode klage-maler inne på våre medlemssider (med login) fosterhjemsforening.no

Hva gjør Statsforvalteren?

Statsforvalteren er rettssikkerhetsmyndighet og klageinstans for kommunale vedtak. Samt tilsynsmyndighet på sentrale velferdsområder som forvaltes av kommunene.

God samfunnsinvestering

For hver krone kommunen investerer i fosterhjem, får de 14 kroner tilbake! Institusjon er mye dyrere enn fosterhjem. (Kilde: Menon Economics).

VIKTIG!

  • Alle avgjørelser fra barneverntjenesten som gjelder ytelser til fosterhjemmet mht økonomi og oppfølging skal være skriftlige begrunnede vedtak. Du har klagerett.
  • Barnevernstjenesten har plikt til å høre barnets mening før det gjøres vedtak som berører barnet. I avgjørelser skal hensynet til barnets beste være et grunnleggende hensyn.
  • Dersom barneverntjenesten anser at forhold har endret seg slik at en ytelse ikke lenger er nødvendig, har du krav på skriftlig varsel og si din mening før et evt endringsvedtak treffes. Dette vedtaket kan påklages.
  • Man skiller mellom forvaltningsklage, og tilsynsklage. En forvaltningsklage er klage på et konkret vedtak fra barneverntjenesten og følger reglene beskrevet her.  En tilsynsklage er klage på praksisen eller tjenesten til barneverntjenesten og sendes direkte til statsforvalter som vil vurdere om tilsyn skal åpnes.